Oletko ostamassa turboautoa? Lue tämä ensin

Porsche turboauto

Uusissa dieselautoissa on usein turbomoottori. Viime vuosina turboahtimet ovat yleistyneet myös bensa-autoissa. Turbo voidaan asentaa bensiinimoottoreihin myös jälkikäteen. Turbo parantaa moottorin tehoa ja kiihtyvyyttä ja vähentää polttoaineen kulutusta, joten autonostajat ovat oppineet vaatimaan autolleen turboahdinta.

Turboauton ostajan kannattaa muistaa, että turboautolla ajaminen eroaa hieman vapaasti hengittävällä moottorilla varustetun auton ajamisesta, ja että turboa kannattaa huoltaa. Jos turbo hajoaa, voi edessä olla kalliinpuoleinen remontti. Ahdinremontti voi maksaa jopa parituhatta euroa, joten on hyvä muistaa vaihtaa autoon tiheästi öljyt ja tutkituttaa turbon toiminnassa ilmaantuneet muutokset välittömästi. Öljyjen vaihto ei maksa montaa kymppiä, ja turbohuollosta pääse edullisimmillaan muutamalla satasella. Asiantuntevan Turbotohtorin hinnat antavat osviittaa turbon huolto- ja vaihtohinnoista, sekä töihin kuluvasta ajasta. 

Näin pidennät turboahtimen ikää

Turbon avulla auton sylinteriin saadaan enemmän polttoaineen ja ilman seosta, joten moottorista on mahdollista saada enemmän tehoja irti. Tehokkuuden parantamisen lisäksi turbo pienentää polttoaineen kulutusta. Turbo on siis eräänlainen lisävaruste, mitä ilmankin voisi pärjätä. Tämä saattaa saada kuvittelemaan, ettei turboa tarvitsisi korjata, jos auton tehojen lasku ei haittaa. Onko auto pakko tarkistuttaa, jos turbo savuttaa, viheltää tai pitää ääntä? Onko pakko ajaa autokorjaamon pihaan, jos kiihtyvyyden heikkeneminen, tehojen lasku ja nopeuden ylläpitämisen vaikeutuminen eivät haittaa työmatkojen taittamista?

Vastaus on kyllä. Jos auton tai sen turbon toiminnassa tapahtuu muutoksia, kannattaa auto tarkistuttaa asiantuntevassa korjaamossa välittömästi. Pikkuvioista voi syntyä nopealla tahdilla paljon isompia ja kalliimmin korjattavia ongelmia. Turbo on olennainen osa auton moottoria, ja jos ajaa rikkinäisellä turbolla (mikä esimerkiksi vetää ilmaa välistä tai päästää öljyä väärään paikkaan), voi se aiheuttaa ikäviä lisävahinkoja. Jos sattuu olemaan kyse siitä, että turboahtimen siipiä on mennyt poikki, voi rojua päästä moottoriin asti. Tällaisessa tilanteessa korjausurakasta voi tulla vielä ahdinremonttiakin isompi ja tyyriimpi.

On kaksi tapaa laittaa turboauto kuntoon: toinen on vaihtaa turbo heti, mikä lienee kalliimpaa, mutta auton saanee nopeammin takaisin. Toinen on purkaa, puhdistaa ja tarkastaa ahtimen osat. Tässä säästää usein rahaa, vaikka aikaa kuluukin enemmän. 

Turbo kannattaa kunnostaa ajoissa

Turbon avulla auton sylinteriin saadaan enemmän polttoaineen ja ilman seosta, joten moottorista on mahdollista saada enemmän tehoja irti. Tehokkuuden parantamisen lisäksi turbo pienentää polttoaineen kulutusta. Turbo on siis eräänlainen lisävaruste, mitä ilmankin voisi pärjätä. Tämä saattaa saada kuvittelemaan, ettei turboa tarvitsisi korjata, jos auton tehojen lasku ei haittaa. Onko auto pakko tarkistuttaa, jos turbo savuttaa, viheltää tai pitää ääntä? Onko pakko ajaa autokorjaamon pihaan, jos kiihtyvyyden heikkeneminen, tehojen lasku ja nopeuden ylläpitämisen vaikeutuminen eivät haittaa työmatkojen taittamista?

Vastaus on kyllä. Jos auton tai sen turbon toiminnassa tapahtuu muutoksia, kannattaa auto tarkistuttaa asiantuntevassa korjaamossa välittömästi. Pikkuvioista voi syntyä nopealla tahdilla paljon isompia ja kalliimmin korjattavia ongelmia. Turbo on olennainen osa auton moottoria, ja jos ajaa rikkinäisellä turbolla (mikä esimerkiksi vetää ilmaa välistä tai päästää öljyä väärään paikkaan), voi se aiheuttaa ikäviä lisävahinkoja. Jos sattuu olemaan kyse siitä, että turboahtimen siipiä on mennyt poikki, voi rojua päästä moottoriin asti. Tällaisessa tilanteessa korjausurakasta voi tulla vielä ahdinremonttiakin isompi ja tyyriimpi.

On kaksi tapaa laittaa turboauto kuntoon: toinen on vaihtaa turbo heti, mikä lienee kalliimpaa, mutta auton saanee nopeammin takaisin. Toinen on purkaa, puhdistaa ja tarkastaa ahtimen osat. Tässä säästää usein rahaa, vaikka aikaa kuluukin enemmän.